Thursday, January 19, 2017

Το μέλλον του ηλεκτρισμού

Ένα μήνα μετά τη δοκιμή ενός 100% ηλεκτρικού αυτοκινήτου είμαι πεπεισμένος ότι το μέλλον ανήκει στην ηλεκτροκίνηση. Ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ποδήλατα, σκούτερ, πατίνια και διάφορα άλλα ηλεκτρικά gadgets ετοιμάζονται να κατακλύσουν τους δρόμους τα επόμενα χρόνια και να αλλάξουν τις συνήθειες μετακίνησής μας. Μαζί με αυτά, τα ηλεκτρικά λεωφορεία, τραμ και τρένα συμπληρώνουν την ηλεκτρική μετακίνηση στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Έχοντας δοκιμάσει για ένα μήνα το Nissan Leaf και έχοντας οδηγήσει τον ηγέτη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, Tesla Model S είμαι πεπεισμένος ότι μέχρι το 2025 δεν θα πωλούνται στην αγορά βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.

Η εμπειρία μου με το Nissan Leaf ήταν απόλυτα θετική. Κάθε φόρτιση της μπαταρίας των 24KWh μου κόστιζε λιγότερο από 3 ευρώ σε ρεύμα και μου έδινε μια αυτονομία οδήγησης περίπου 100χλμ. Συνήθως χρειαζόταν να φορτίσω 2-3 φορές την εβδομάδα στις πρακτικές συνθήκες που το δοκίμασα. 

Η αυτονομία ήταν το μοναδικό σημείο που με ενόχλησε κατά την οδήγηση του Nissan Leaf. Οι περισσότεροι ψάχνουμε για βενζινάδικο όταν η αυτονομία του αυτοκινήτου μας πέσει κάτω από τα 100χλμ, όμως αυτή είναι η αυτονομία πλήρους φόρτισης του Leaf. Αν και προσπαθούσα να το φορτίζω κάθε βράδι στο πάρκιγκ του σπιτιού μου, μερικές φορές το αμέλησα και έτσι δύο φορές μέσα στη διάρκεια του μήνα της δοκιμασίας φλέρταρα επικίνδυνα με την περίπτωση να μείνω στην άκρη του δρόμου με ένα ξεφόρτιστο αυτοκίνητο.
Όμως παρά το σημαντικό αυτό αρνητικό σημείο, πιστεύω ότι τα θετικά σημεία υπερκαλύπτουν τα αρνητικά. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πολύ πιο φιλικά στην οδήγηση. Η απόκριση στο γκάζι είναι άμεση και αποδίδουν από το πρώτο χιλιόμετρο το μέγιστο της ροπής τους. Έτσι το πάτημα του γκαζιού ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου κυριολεκτικά κολλάει τον οδηγό στο κάθισμα. Η δοκιμαστική οδήγηση ενός Tesla Model S ήταν απλά μια αξέχαστη εμπειρία και την συνιστώ σε οποιονδήποτε μπορεί να κλείσει ένα ραντεβού σε μια αντιπροσωπεία Tesla.  
Επίσης τα ηλεκτρικά οχήματα είναι αθόρυβα και άοσμα. Σύντομα οι πόλεις θα διαπιστώσουν ότι η ηλεκτροκίνηση βελτιώνει σημαντικά την ποιότητα της ζωής των κατοίκων τους. Βρώμικες μεγαλουπόλεις μπορούν άμεσα να γίνουν καθαρές χωρίς καμία σημαντική αλλαγή στην υποδομή τους. Θορυβώδεις λεωφόροι μπορούν να ξαναπροσελκύσουν κατοίκους αφού ο θόρυβος ελαχιστοποιείται με τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα.
Δεν είναι τυχαίο ότι το προσεχές μοντέλο της Tesla Model 3 κατάφερε μέσα σε μια εβδομάδα από την ανακοίνωσή του να σπάσει το ρεκόρ πωλήσεων όλων των εποχών με 325.000 παραγγελίες. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει πολύς κόσμος που ενδιαφέρεται για την ηλεκτροκίνηση. Στην Ευρώπη, η Ολλανδία και η Νορβηγία συζητούν ήδη την απαγόρευση της πώλησης συμβατικών αυτοκινήτων από το 2025 και μετά. Αν κάτι τέτοιο αποδειχθεί βιώσιμο, τότε θα ακολουθήσουν και άλλες χώρες.
-        
Εκτός από ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα το μέλλον ανήκει και στα ηλεκτρικά ποδήλατα και scooter. Τα πρώτα κινούνται με ταχύτητα έως και 25 χλμ/ώρα που σημαίνει ότι μπορούν να διανύσουν την μέση απόσταση καθημερινής μετακίνησης των 10χλμ σε περίπου μισή ώρα. Ένα πολύ θετικό χαρακτηριστικό των ηλεκτρικών ποδηλάτων είναι ότι μετατρέπουν την ανηφόρα σε ευθεία, επομένως η χρήση ποδηλάτων σε πόλεις με ανηφοριές, όπως η Αθήνα, πλέον γίνεται πολύ εύκολη. Ταυτόχρονα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για εκγύμναση, αφού η ηλεκτρική υποστήριξη μπορεί να αυξομειωθεί από τον χρήστη ανά πάσα στιγμή.

Ίσως τα μόνα οχήματα που θα παραμείνουν στο πετρέλαιο το 2025 θα είναι τα φορτηγά και τροχόσπιτα, αφού η χρήση τους είναι για μεγάλες αποστάσεις όπου η αυτονομία είναι κρίσιμος παράγοντας. Σε ότι αφορά τα λεωφορεία έχει ήδη αρχίσει η πιλοτική εφαρμογή πλήρως ηλεκτροκίνητων λεωφορείων σε συγκεκριμένες γραμμές ορισμένων πόλεων της βόρειας Ευρώπης. Η δοκιμή έχει αποδείξει ότι μια γραμμή λεωφορείου είναι βιώσιμη ως ηλεκτρική αν το λεωφορείο φορτίζεται για τριάντα δευτερόλεπτα περίπου κάθε 10 λεπτά. Αυτό γίνεται σε συγκεκριμένες στάσεις όπου η φόρτιση γίνεται ασύρματα από το έδαφος κατά την διάρκεια της παραμονής του λεωφορείου στην στάση.

Η ηλεκτροκίνηση λοιπόν δεν είναι το μέλλον, είναι το παρόν. Το μέλλον ανήκει στα αυτοχειριζόμενα οχήματα, τα οποία θα παραλαμβάνουν τους οδηγούς τους και θα ψάχνουν μόνα τους για θέση στάθμευσης. Το μέλλον αυτό δεν είναι και τόσο μακριά. Ήδη στην Σιγκαπούρη άρχισε από φέτος να λειτουργεί το πρώτο αυτοκινούμενο ταξί. Η παραλαβή των επιβατών και η οδήγησή τους στο επιθυμητό σημείο θα καθορίζεται από εφαρμογές στο κινητό, μέσω των οποίων ο πελάτης θα μπορεί να παραγγείλει το ταξί καθώς και να του πει που θέλει να πάει.

Το μέλλον είναι κοντά. Είμαστε μπροστά σε μια ριζική αλλαγή όχι μόνο της μετακίνησης αλλά και της ζωής στην πόλη. Οι πόλεις γίνονται πιο φιλικές, πιο υγιεινές και η μετακίνηση πιο εύκολη, άνετη και γρήγορη. Το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να περιμένουμε!

No comments:

Post a Comment